Accessibility links

Breaking News

RFE/RL Accuses Russia Of Violating Treaty Through 'Foreign Agent' Law


The headquarters of Radio Free Europe/Radio Liberty in Prague

Radio Free Europe/Radio Liberty says Russia is violating a bilateral investment treaty by targeting the organization’s news operations within Russia under its controversial “foreign agent” law.  

PRAGUE -- Radio Free Europe/Radio Liberty says Russia is violating a bilateral investment treaty by targeting the organization’s news operations within Russia under its controversial “foreign agent” law.

The assertion, made public by RFE/RL in a statement issued on February 11, comes as Russian regulators have hit the company with a series of fines in recent weeks.

Media regulator Roskomnadzor has demanded RFE/RL comply with strict requirements to label content published and broadcast within Russia as financed by foreign sources. Those demands include prominent 15-second disclaimers shown at the start of every television, radio, or video program, be it online or broadcast.

RFE/RL, one of three foreign news organizations to be labeled as a “foreign agent” and the only one facing fines, has not complied. In response, Roskomnadzor has served RFE/RL with 260 notices of violations. When they go through the court system in the coming weeks, the total fines levied will amount to almost $1 million.

In its statement, the company said Moscow’s move violated a bilateral investment treaty signed in 1994 between Russia and the Czech Republic that obligates Moscow to treat Czech investments in Russia fairly. It called on Russia to negotiate to try to resolve the dispute.

If Russia is not willing to do so, the treaty allows for international arbitration proceedings against Moscow, the company said.

“These punitive measures by the Russian government are a nervous reaction aimed at driving RFE/RL out of business at a time when our audience in Russia is skyrocketing,” said Daisy Sindelar, the organization’s acting president and editor in chief.

“We intend to use every legal avenue available to defend our operations in Russia, so we can continue to deliver the accurate, unflinching journalism our audiences expect and depend on," she said.

Prague HQ

Funded by the U.S. Congress, RFE/RL is a private nonprofit organization incorporated under Delaware law in the United States. RFE/RL’s global headquarters have been based in the Czech Republic since moving there from Munich in 1995, and its operations there are executed through a Czech legal entity called a "branch."

For that reason, the company argues its investments in Russia are covered under the 1994 treaty between Prague and Moscow.

With dozens of employees in Prague, about 50 full-time staff in Russia, and close to 300 freelance reporters across the country, RFE/RL’s Russian-language operations -- TV, radio, and online -- make it one of the largest independent foreign news organizations within Russia.

Press watchdogs have said the effort appears aimed at closing down all of RFE/RL’s operations in Russia, which currently reach nearly 6.7 million people a week.

First passed in 2012 and expanded several times since, the “foreign agent” law gives authorities the power to brand nongovernmental organizations, human rights groups, and news media deemed to receive foreign funding for political activity as “foreign agents,” a label that carries pejorative Soviet-era connotations.

The law subjects these organizations to bureaucratic scrutiny and spot checks and requires them to attach the “foreign agent” label to their publications. They must also report on their spending and funding.

Among other things, the law requires certain news organizations that receive foreign funding to label content within Russia as being produced by a “foreign agent.” It also puts RFE/RL journalists at risk for criminal prosecution.

RFE/RL executives have said Russian regulators singled out the organization for punishment as compared with other foreign news organizations. The only other news organizations to be hit with the “foreign agent” designation and ordered to label their content, but not yet fined, are Voice of America and a small Czech outlet called Medium-Orient -- neither of which currently have a physical presence in the country.

Last month, a bipartisan group of U.S. lawmakers called for new sanctions against Moscow if the Kremlin moves to enforce the fines and stringent restrictions.

Since early in Vladimir Putin’s presidency, the Kremlin has steadily tightened the screws on independent media. The country is ranked 149th out of 180 in the World Press Freedom Index produced by Reporters Without Borders.

Related

  • The Washington Post | Josh Rogin, "Biden should tell Putin to stop harassing U.S. news organizations in Russia" (June 15, 2021)
  • The Atlantic, "The Cost of Trump After Trump" (June 15, 2021)
  • NPR, "5 Things To Watch At The Biden-Putin Summit" (June 14, 2021)
  • American Purpose, "Defending Journalists against Gangsters" (June 14, 2021)
  • The Washington Post | Editorial: "Biden’s test in Europe: Drawing red lines with Putin and Erdogan" (June 12, 2021)
  • The Washington Post | Sen. Jim Risch: "Biden wants Russia’s cooperation. But Putin thrives on chaos." (June 11, 2021)
  • Newsweek | Ilan Berman, "Four Priorities For The Biden-Putin Summit" (June 10, 2021)
  • European Parliament | Resolution, "The listing of German NGOs as 'undesirable organisations' by Russia and the detention of Andrei Pivovarov" (June 10, 2021)
  • U.S. Mission to the OSCE, "On Shrinking Space for Civil Society in Russia" (June 10, 2021)
  • Novaya Gazeta, "«Эвакуация» «Свободы». 30 лет спустя" (June 8, 2021)
  • Voice of America, "Russia Using Foreign Agent Law to Attack Journalism, Media Say" (June 10, 2021)
  • Senate Foreign Relations Committee | Hearing: “U.S. Policy on Belarus” (June 8, 2021)
  • The Dispatch, "How Moscow Is Threatening Radio Free Europe and the Remnants of the Independent Press" (Jun 1, 2021)
  • Columbia Journalism Review | Joel Simon, "Repression and Reciprocity in Russia" (May 25, 2021)
  • The Washington Post editorial, "Russia’s attack on U.S. media has become a test case" (May 21, 2021)
  • The New York Times, Kremlin Escalates Fight With U.S.-Funded Journalists, Officials Say (May 20, 2021)
  • Axios World, "Radio Free Europe fights to continue operations in Russia" (May 20, 2021)
  • NPR, "Russia Cracks Down On U.S. Broadcaster RFE/RL" (May 15, 2021)
  • AP, "Russian bailiffs show up at US broadcaster’s office" (May 14, 2021)
  • Reuters, "Russia freezes Moscow bank accounts of U.S. broadcaster RFE/RL" (May 14, 2021)
  • Deutsche Welle, "Russia freezes bank accounts of US broadcaster RFE/RL" (May 15, 2021)
  • Moscow Times, "Moscow Bailiffs Visit RFE/RL Newsroom Over ‘Foreign Agent’ Fines" (May 14, 2021)
  • International Press Institute, "Media face financial ruin under Russian 'foreign agent' law" (May 10, 2021)
  • The Washington Post editorial, "The ominous lessons Putin is learning from Xi Jinping" (May 7, 2021)
  • The Guardian, "Kremlin bears down on Moscow bureau of US-funded radio station" (May 5, 2021)
  • The Washington Examiner, opinion by Ted Lipien on Russia's campaign against RFE/RL (May 3, 2021)
  • U.S. Secretary of State Antony Blinken mentions RFE/RL in World Press Freedom Day statement (May 2, 2021)
  • U.S. State Department spokesman on RFE/RL in Russia (Apr 29, 2021)
  • U.S. Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Apr 29, 2021)
  • The Washington Post editorial, on RFE/RL, Meduza and the "foreign agent" law (Apr 26, 2021)
  • The Power Vertical podcast - RFE/RL's Jamie Fly and Kiryl Sukhotski on "“Truth, Lies, And Foreign Agents: The Kremlin’s War On RFE/RL"
  • The Atlantic's Anne Applebaum on Putin's rationale for forcing RFE/RL out of Russia (Apr 22, 2021)
  • AP on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • Reuters on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • AFP on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • AlJazeera on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • Foreign Podicy podcast (FDD) - RFE/RL's Jamie Fly and Andrey Shary on "Putin vs. The Press" (Apr 10, 2021)
  • Reuters on Russia's pressure on RFE/RL (Apr 7, 2021)
  • AFP (via The Moscow Times) on Russia's pressure on RFE/RL (Apr 7, 2021)
  • U.S. Secretary of State Antony Blinken, following meeting with USAGM Acting CEO Kelu Chao, on RFE/RL in Russia (Apr 6, 2021)
  • U.S, Agency For Global Media, following meeting with Secretary of State Blinken, on RFE/RL in Russia (Apr 6, 2021)
  • The Washington Post writes about the "foreign agent" law and its impact on Russian NGO's and RFE/RL (Apr 3, 2021)
  • U.S. Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Mar 18, 2021)
  • EU Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Mar 18, 2021)
  • Reporters Without Borders on RFE/RL in Russia (Mar 16, 2021)
  • U.S. Senators on RFE/RL in Russia (Mar 12, 2021)
  • U.S. State Department spokesman on RFE/RL in Russia (Mar 3, 2021)
  • The Washington Post editorializes about RFE/RL in Russia (Feb 12, 2021)
  • The New York Times, "Russia Pushes U.S.-Funded News Outlet Toward Exit" (Jan 21, 2021)
  • U.S. Members of Congress on RFE/RL in Russia (Jan 21, 2021)​
  • Committee to Protect Journalists on RFE/RL and Russia's expanded "foreign agent" law (Jan 14, 2021)
XS
SM
MD
LG