Accessibility links

Breaking News

RFE/RL Petitions European Court To Block Russian Fines Under 'Foreign Agents' Law


If the fines are not paid, Russian authorities have the power to place RFE/RL into insolvency and/or to block access to its media sites

RFE/RL has filed an urgent petition with the European Court of Human Rights to block Russia from enforcing penalties for violations of its controversial "foreign agent" law that could cost the broadcaster more than $1 million.

RFE/RL has filed an urgent petition with the European Court of Human Rights (ECHR) to block Russia from enforcing penalties for violations of its controversial "foreign agent" law that could cost the broadcaster more than $1 million.

The broadcaster said in a news release late on April 15 that it had asked the court in Strasbourg to grant interim measures ordering Russia to refrain from enforcing hundreds of "administrative protocols" that it has brought or threatened to bring against the media organization under the law, which critics say is aimed at muzzling independent media, especially RFE/RL.

The interim measures would be in place until the court can rule on the Russian government's actions, RFE/RL said.

The "foreign agent" laws apply to foreign-funded media and to nongovernmental organizations that have been judged by the government as engaging in political activity and that receive foreign funding.

The laws have been widely criticized as aiming to undermine civil society and discredit critical reporting and dissent.

While RFE/RL has complied with all of its legal obligations under the "foreign agent" law, it has declined to implement the new labeling requirement established by the state media-monitoring agency Roskomnadzor.

The measures are "clearly intended to damage its reputation and viability as an independent media organization in Russia," RFE/RL's news release said.

As a result, Roskomnadzor has filed 390 violation cases, so-called protocols, against RFE/RL's Moscow bureau and its general director, Andrei Shary, over a period of three months. Fines from those actions total approximately $1,430,000.

Roskomnadzor is due to begin filing an additional 130 cases against RFE/RL and Shary on April 16, with additional fines estimated at nearly $1 million, RFE/RL said.

If the fines are not paid, Russian authorities have the power to place RFE/RL into insolvency and/or to block access to its media sites, while Shary faces the prospect of a prison sentence of up to two years and personal bankruptcy.

RFE/RL argues that Russia's actions violate the rights to freedom of expression and freedom of the press that are protected by Article 10 of the European Convention on Human Rights and says that if the court does not act now, its Moscow bureau and its general director "will suffer irreversible harms."

RFE/RL also warned that, left unchecked, the Kremlin's campaign will have a chilling effect on what is left of independent media in Russia.

"RFE/RL will not be put in a position of undermining freedom of speech and journalistic integrity," RFE/RL President Jamie Fly said.

"We will not allow Roskomnadzor and the Kremlin to make editorial decisions about how we engage our audiences in Russia," he was quoted as saying.

RFE/RL hopes the ECHR "will view these actions by the government of Russia for what they are: an attempt to suppress free speech and the human rights of the Russian people, and a dangerous precedent at a time when independent media are under assault around the globe," Fly said.

Russia's so-called "foreign agent" legislation was adopted in 2012 and has been modified repeatedly. It requires nongovernmental organizations that receive foreign assistance and that the government deems to be engaged in political activity to be registered, to identify themselves as "foreign agents," and to submit to audits.

Later modifications of the law targeted foreign-funded media. In 2017, the Russian government placed RFE/RL's Russian Service, known locally as Radio Svoboda, six other RFE/RL Russian-language news services, and Current Time on the list.

Since October, Roskomnadzor has ordered broadcasters designated as foreign agents to add a lengthy statement to news reports, social-media posts, and audiovisual materials specifying that the content was created by an outlet "performing the functions of a foreign agent."

RFE/RL is an editorially independent media company funded by a grant from the U.S. Congress through the U.S. Agency for Global Media. Each week, nearly 7 million people access RFE/RL's news portals in Russia.

RFE/RL's Russian-language news services are the only international media outlets with a physical presence in Russia to have been designated "foreign agents."

Related

  • The Washington Post | Josh Rogin, "Biden should tell Putin to stop harassing U.S. news organizations in Russia" (June 15, 2021)
  • The Atlantic, "The Cost of Trump After Trump" (June 15, 2021)
  • NPR, "5 Things To Watch At The Biden-Putin Summit" (June 14, 2021)
  • American Purpose, "Defending Journalists against Gangsters" (June 14, 2021)
  • The Washington Post | Editorial: "Biden’s test in Europe: Drawing red lines with Putin and Erdogan" (June 12, 2021)
  • The Washington Post | Sen. Jim Risch: "Biden wants Russia’s cooperation. But Putin thrives on chaos." (June 11, 2021)
  • Newsweek | Ilan Berman, "Four Priorities For The Biden-Putin Summit" (June 10, 2021)
  • European Parliament | Resolution, "The listing of German NGOs as 'undesirable organisations' by Russia and the detention of Andrei Pivovarov" (June 10, 2021)
  • U.S. Mission to the OSCE, "On Shrinking Space for Civil Society in Russia" (June 10, 2021)
  • Novaya Gazeta, "«Эвакуация» «Свободы». 30 лет спустя" (June 8, 2021)
  • Voice of America, "Russia Using Foreign Agent Law to Attack Journalism, Media Say" (June 10, 2021)
  • Senate Foreign Relations Committee | Hearing: “U.S. Policy on Belarus” (June 8, 2021)
  • The Dispatch, "How Moscow Is Threatening Radio Free Europe and the Remnants of the Independent Press" (Jun 1, 2021)
  • Columbia Journalism Review | Joel Simon, "Repression and Reciprocity in Russia" (May 25, 2021)
  • The Washington Post editorial, "Russia’s attack on U.S. media has become a test case" (May 21, 2021)
  • The New York Times, Kremlin Escalates Fight With U.S.-Funded Journalists, Officials Say (May 20, 2021)
  • Axios World, "Radio Free Europe fights to continue operations in Russia" (May 20, 2021)
  • NPR, "Russia Cracks Down On U.S. Broadcaster RFE/RL" (May 15, 2021)
  • AP, "Russian bailiffs show up at US broadcaster’s office" (May 14, 2021)
  • Reuters, "Russia freezes Moscow bank accounts of U.S. broadcaster RFE/RL" (May 14, 2021)
  • Deutsche Welle, "Russia freezes bank accounts of US broadcaster RFE/RL" (May 15, 2021)
  • Moscow Times, "Moscow Bailiffs Visit RFE/RL Newsroom Over ‘Foreign Agent’ Fines" (May 14, 2021)
  • International Press Institute, "Media face financial ruin under Russian 'foreign agent' law" (May 10, 2021)
  • The Washington Post editorial, "The ominous lessons Putin is learning from Xi Jinping" (May 7, 2021)
  • The Guardian, "Kremlin bears down on Moscow bureau of US-funded radio station" (May 5, 2021)
  • The Washington Examiner, opinion by Ted Lipien on Russia's campaign against RFE/RL (May 3, 2021)
  • U.S. Secretary of State Antony Blinken mentions RFE/RL in World Press Freedom Day statement (May 2, 2021)
  • U.S. State Department spokesman on RFE/RL in Russia (Apr 29, 2021)
  • U.S. Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Apr 29, 2021)
  • The Washington Post editorial, on RFE/RL, Meduza and the "foreign agent" law (Apr 26, 2021)
  • The Power Vertical podcast - RFE/RL's Jamie Fly and Kiryl Sukhotski on "“Truth, Lies, And Foreign Agents: The Kremlin’s War On RFE/RL"
  • The Atlantic's Anne Applebaum on Putin's rationale for forcing RFE/RL out of Russia (Apr 22, 2021)
  • AP on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • Reuters on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • AFP on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • AlJazeera on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • Foreign Podicy podcast (FDD) - RFE/RL's Jamie Fly and Andrey Shary on "Putin vs. The Press" (Apr 10, 2021)
  • Reuters on Russia's pressure on RFE/RL (Apr 7, 2021)
  • AFP (via The Moscow Times) on Russia's pressure on RFE/RL (Apr 7, 2021)
  • U.S. Secretary of State Antony Blinken, following meeting with USAGM Acting CEO Kelu Chao, on RFE/RL in Russia (Apr 6, 2021)
  • U.S, Agency For Global Media, following meeting with Secretary of State Blinken, on RFE/RL in Russia (Apr 6, 2021)
  • The Washington Post writes about the "foreign agent" law and its impact on Russian NGO's and RFE/RL (Apr 3, 2021)
  • U.S. Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Mar 18, 2021)
  • EU Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Mar 18, 2021)
  • Reporters Without Borders on RFE/RL in Russia (Mar 16, 2021)
  • U.S. Senators on RFE/RL in Russia (Mar 12, 2021)
  • U.S. State Department spokesman on RFE/RL in Russia (Mar 3, 2021)
  • The Washington Post editorializes about RFE/RL in Russia (Feb 12, 2021)
  • The New York Times, "Russia Pushes U.S.-Funded News Outlet Toward Exit" (Jan 21, 2021)
  • U.S. Members of Congress on RFE/RL in Russia (Jan 21, 2021)​
  • Committee to Protect Journalists on RFE/RL and Russia's expanded "foreign agent" law (Jan 14, 2021)
XS
SM
MD
LG