Accessibility links

RFE/RL In The News

A running tally of RFE/RL news exclusives, citations, and expert appearances in leading global media.


RFE/RL photojournalist Amos Chapple, during a live interview on CTV News (Canada), June 19, 2017

Summary

RECENT RFE/RL HIGHLIGHTS:

Between June 16-23, numerous websites including Reddit, Bored Panda, Digg, Imgur, Daily Mail, Konbini, DIY Photography, Hacker News, IFL Science, Interez.sk, CTV News (Canada), Nine News (Australia), PetaPixel, Gazeta.pl, Jawina (Germany), Earthables, and My Modern Met re-posted RFE/RL photojournalist Amos Chapple's photo essay on Siberia’s "mammoth pirates." On June 19, Chapple participated in a live interview about the project with CTV News.

On June 7, NPR's Morning Edition interviewed RFE/RL journalist Golnaz Esfandiari about her recent article on IS propaganda targeting Iran, in the context of that day's attack on Iran's parliament and a shrine to Ayatollah Khomenei, the first Supreme Leader of the Islamic Republic.

On May 28, RFE/RL journalist Brian Whitmore moderated a panel at the annual GLOBSEC Forum in Bratislava, Slovakia on ""Eastern Neighborhood 2017: Times of Turmoil Ahead?," featuring Georgian Prime Minister Giorgi Kvirikashvili; Latvian Foreign Minister Edgars Rinkēvičs; Ukrainian Foreign Minister Pavlo Klimkin; Vyacheslav Nikonov, Chairman of the Russian State Duma's Committee on Education and Science; and Andrea Thompson, National Security Advisor to U.S. Vice President Mike Pence.

On April 28, The Washington Post, AP, The New York Times, Reuters, BBC, CNN, The Economist, VICE News, and other media used RFE/RL Balkan Service video showing protesters storming Macedonia’s parliament and attacking lawmakers.

From March 10-16, numerous media including The Moscow Times, Diario de Noticias, Publico, iDnes, Haaretz, Lenta.Ru,and Vesti.Ru, linked to or embedded content from RFE/RL's exclusive posting of the Manhoff Archive - rare photos and video taken by a former military attache at the U.S. Embassy in Moscow of life in the Soviet Union of the early 1950's, including the only known independent video of Soviet leader Joseph Stalin’s funeral procession.

In early February, Quartz, Tablet, the Express, the Mirror, The Week, The Times of London, The Independent, The Daily Beast, The Interpreter, MSNBC's The Rachel Maddow Show (at 17:32), International Business Times, The Washington Times, The Independent, and The Daily Beast all cited RFE/RL coverage of the sudden illness in Moscow of Russian opposition leader Vladimir Kara-Murza.

22:18 21.10.2016

SEPTEMBER 2016

Britain's The Spectator cites RFE/RL's Brian Whitmore in an article, "Revealed: Putin’s covert war on western decadence."

Eurasianet on October 28 reposts an article by RFE/RL's Rikard Jozwiak, "International Criminal Probe Blames Missile from Russia for MH17 Tragedy"

The Lovie Awards announced on September 27 that RFE/RL’s English website (rferl.org) has won Bronze in the Best News Website category. The award will be presented in London on October 27.

Radio Ozodlik (RFE/RL Uzbek Service) director Alisher Sidikov speaks with CSIS’s Russian Roulette blog on September 23 about the death of President Islam Karimov and the ongoing political transition in Uzbekistan.

RFE/RL’s Frud Bezhan examines why “The U.S. Should Cut Its Losses In Pakistan,” in a 22 September article for the website The Diplomat.

Business Insider on 22 September reprinted an article by RFE/RL’s Brian Whitmore, “Putin is taking Russia into a new and more sinister phase.”

On September 22. Juan Cole’s Middle East blog Informed Consent reprinted an article by RFE/RL’s Golnaz Esfandiari, “Montazeri recording surfaces condemning mass killings that Haunt Iran’s Revolution.”

On September 21, Business Insider reprinted an article from RFE/RL’s “Under The Black Flag” blog by David Patrikarakos, “Karl Rove: Russia is using the fight against ISIS as cover for an imperial gamble.”

The Atlantic on September 21 re-posted an article by RFE/RL’s Valentin Baryshnikov and Robert Coalson, “12 Million Extra Votes for Putin's Party.”

Radio Mashaal (RFE/RL Pashto Service to Pakistan) journalist Daud Khattak looked into the blame game playing out between Afghanistan and Pakistan over terrorist attacks in an article for The Diplomat, “Civilians: The Ultimate Victims of the Af-Pak Proxy War.”

Both PetaPixel and The Calvert Journal on September 14 reposted RFE/RL photojournalist Amos Chapple’s article, “Belarus Court Rules This Photo ‘Has No Artistic Merit,’ Can’t Be Copyrighted.”

On September 12, RFE/RL journalist Muhammad Tahir was interviewed by The Daily Dot for an episode of its “Layer 8” podcast, “The megalomaniac dictator who hid the Door to Hell.”

AJ+, Al Jazeera’s “global news community for the connected generation,” reused an RFE/RL video documentary about the Russian mining outpost of Barentsburg on the Norwegian island of Spitsbergen in a popular online video that has garnered 313,000 views to date.

On September 10, World Tribune reposted an article by RFE/RL’s Golnaz Esfandiari, “Voice of dissident mullah returns from the grave to damn Iran regime for mass killings.”

PRI’s The World program interviewed RFE/RL photojournalist Amos Chapple on September 7 about his experiences while reporting on the recent World Nomad Games in Kyrgyzstan.

On September 7, RFE/RL’s Bruce Pannier and Alisher Sidikov were joined by Eric McGlinchey of George Mason University and Sebastien Peyrouse of George Washington University at a CSIS panel discussion on “Regime Succession in Uzbekistan.”

JULY 2016

On July 29, Radio Svaboda (RFE/RL Belarus Service) director Alexander Lukashuk speaks with CSIS’s Russian Roulette blog about Belarus, the media environment in the former Soviet Union, and the life and work of Nobel Laureate Svetlana Alexievich.

14:40 25.10.2016

OCTOBER 2016

On October 30, Australia's Herald Sun newspaper used an RFE/RL video to illustrate a story about child marriage.

On October 28, University World News re-posted an RFE/RL story about a secret assessment of the "protest potential" of students and staff at Russian universities, that a state-funded research group conducted and made available to the authorities.

Reuters on October 28 cited RFE/RL reporting in a story about a statement by Washington, DC police and the U.S. Attorney's Office finding that former Russian Press Minister Mikhail Lesin's 2015 death was accidental.

RFE/RL's Bruce Pannier was a featured panelist at an event assessing "What Changes in a Post-Karimov Uzbekistan?," organized by George Washington University's Central Asia Program.

The BBC on October 26 cited RFE/RL Russian Service reporting on a Russian artist installing a wooden stake painted to look bloody in the city of Kansk, as a response to Russia's first statue to Czar Ivan the Terrible, which was recently dedicated in Orel.

On October 25, numerous media outlets quoted from a letter by former Taliban Qatar office head Tayeb Agha that revealed splits in the Taliban's leadership over excessive violence and future relations with Pakistan's government, which was given exclusively to RFE/RL’s Pashtu-language Mashaal Radio. Read AP, Washington Post, New York Times, International Business Times, Afghanistan Times, Business Standard, Arab Times, Times of India, Dawn News, and Khyber News.

On October 25, Canada's Global News reports on an RFE/RL Russian Service story about a late-1980's Latvian pro-independence activist who married the KGB officer who tried to recruit her - and convinced him to join her fight for Latvian independence.

The Ukrinform news agency on October 25 wrote about the Polish Sejm's (parliament's) protest of Russia's arrest and detention "for political reasons" of RFE/RL Crimean contributor Mykola Semena and Ukrinform correspondent Roman Sushchenko.

On October 25, Freemuse reposted an RFE/RL article on the travails of a Kazakh K-Pop band that found itself banned in some towns during a tour of rural Kazakhstan.

Time Magazine on October 22 featured RFE/RL video from the campaign to retake Mosul from IS militants in a story on the campaign.

On October 22, AJ+ reposted to its Facebook page a version of a RFE/RL Radio Farda report on how residents of the besieged part of Aleppo, Syria are converting plastic into gasoline and diesel fuel.

On October 21, The Budapest Times posted an article on RFE/RL, its coverage of the 1956 Hungarian Revolution, and the network's continued support for "democracy, human rights, peace and prosperity, despite continued risks the journalists take in these equally precarious times."

RFE/RL's Muhammad Tahir participated in an October 20 discussion about "Uzbekistan's Dictatorship at a Crossroads" on Missouri School of Journalism's Global Journalist Radio, and was interviewed for an October 22 Global Journalist story on "Uzbekistan After Karimov."

Business Insider and The Washington Times on October 19 cited RFE/RL coverage of the Russian Foreign Ministry's threat to take "asymmetrical" and "painful" measures if the US makes good on its talk of imposing tougher sanctions.

On October 19, Foreign Policy's "Situation Report" newsletter cited RFE/RL reporting on the resumption of talks in Qatar between the Taliban and the Afghan government.

The Guardian on October 19 reposed an article by RFE/RL's Antoine Blua about the opening of a vast new Russian "spiritual center" in the center of Paris.

RFE/RL’s Kenan Aliyev is quoted in a Foreign Policy report on October 18, in an article on “The Case for Outcast Media”

USA TODAY on October 18 posted video footage captured by an RFE/RL video journalist embedded with Iraqi troops on the first day of the campaign to take Mosul back from Islamic State (IS) militants.

A video report by RFE/RL’s Stuart Greer on “Migrants literally fighting for way to survive,” about Central Asian migrants earning money as mixed martial arts fighters in Moscow, is featured on Canada’s Global News on October 16.

The Daily Mail on October 16 cited RFE/RL reporting on Russian Internet troll factories in its article, “Russia launches a 'troll factory' using fake Twitter and Facebook accounts to flood social media with lies about Britain and the West.”

On October 14, RFE/RL’s Brian Whitmore discussed “Consolidation and Control: Power Shifts in Putin's Kremlin” at a policy briefing hosted by the Hudson Institute. That same day, The Washington Post’s Jackson Diehl cited Whitmore in his opinion article, “Putin’s hope to ignite a Eurasia-style protest in the United States.”

RFE/RL’s Brian Whitmore discussed “ in a conference at Atlantic Council, co-sponsored by RFE/RL, on “The Illiberal Turn? Reasserting Democratic Values in Central and Eastern Europe.” A second panel at the conference, moderated by RFE/RL’s Franak Viachorka, looked at “The Illiberal Turn and Media Freedom.”

On October 12, The Atlantic posted a series of photos by RFE/RL’s Amos Chapple, from his reporting on Siberia’s “Mammoth Pirates.” One week later, on October 19, Upworthy posted its version of Chapple's "mammoth pirates" story.

The Diplomat on October 12 posted an analysis by RFE/RL’s Daud Khattak, “Peace Deal: A Zero-Sum Game for Afghan Warlord Hekmatyar.”

On October 9, World Tribune reposted an article by RFE/RL’s David Patrikarakos, “Apocalypse now or later: The fight For Dabiq puts the ISIL brand to the test.”

Numerous media outlets, including CNN, New York Magazine, New York Post, NBC News, The Guardian, RIA, EurasiaNet, Fox News, Daily Beast, and The Telegraph, reported on RFE/RL journalist Mike Eckel’s October 3 investigation into the drugging of two U.S. officials traveling on diplomatic passports during an official trip to Russia.

18:43 1.11.2016

UNPO reprinted an RFE/RL story about disagreement within the European Parliament over the process by which the European legislature awarded its 2016 Sakharov Prize for Freedom of Thought.

The Washington Post, Times of India, and numerous other outlets reposted an AP report citing RFE/RL’s Radio Mashaal in a story about Pakistani dismay over the secret resumption of peace talks between the Taliban and the government of Afghanistan.

The Express linked to and reported on an RFE/RL social video in which journalists asked residents of Moscow for their views on whether Russia should join the European Union, given the opportunity.

Outlets including the Express, Lonely Planet, and nine.com.au reposted a photo gallery by RFE/RL's Amos Chapple of Ukraine’s “tunnel of love,” located 200 miles west of Kyiv near the town of Klevan.

20:53 2.11.2016

The Interfax-Ukraine news agency and the Kyiv Post reported on the RFE/RL Ukrainian Service's exclusive interview with U.S. Ambassador to Ukraine Marie Yovanovich, about the U.S. position on multi-party peace talks concerning the Donbas conflict, and the need for security guarantees and a stable cease-fire before elections could take place in war-torn eastern Ukraine.

RFE/RL's Russian Service, Crimea.Realities, Donbas.Realities, and Rus2Web projects, as well as the "Current Time" news network, were featured in an article in the Russian newspaper Novaya Gazeta on "The Return of Sovietology," about renewed U.S. and European efforts to understand Russia.

Load more

XS
SM
MD
LG