Accessibility links

Breaking News

Russian Spokeswoman Defends 'Foreign Agent' Law As 'An Eye-For-An-Eye' Reaction


Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova attends a session of the St. Petersburg International Economic Forum in St. Petersburg on June 3.

Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova has defended her country's controversial labeling of some foreign-funded media as "foreign agents" by saying Moscow was "forced" to adopt the measure in response to actions taken by the United States.

Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova has defended her country's controversial labeling of some foreign-funded media as "foreign agents" by saying Moscow was "forced" to adopt the measure in response to actions taken by the United States.

The labeling of "foreign agents" has been interpreted by many civil society activists as another tool for the Kremlin to use to intimidate Russia's political opposition, especially with parliamentary elections looming in September and the ruling United Russia party slumping in opinion polls.

"We were forced to do it to defend our journalists and our information space," Zakharova said at a breakfast roundtable on the "foreign agent" law in St. Petersburg on June 3.

"I would again like to remind you of the excellent expression that comes to us from our historical and religious heritage about 'an eye for an eye.' I think otherwise there would have been a lot of others who wanted to strike us and there would have been a lot more attacks."

Zakharova was the featured speaker at the roundtable, titled Business Breakfast For Foreign Media Agents With Maria Zakharova, which was held within the framework of the 2021 St. Petersburg Economic Forum.

Other panelists included Anna Belkina, deputy editor in chief of Russian state-owned RT television; Aleksandr Malkevich, general director of Russian state-controlled St. Petersburg Television; and Aleksei Venediktov, editor in chief of Ekho Moskvy radio, which is owned by the Russian state-controlled natural-gas giant Gazprom.

Andrei Shary, director of RFE/RL's Russian Service, which has been labeled a "foreign agent" media outlet under the law, also spoke briefly via video link from Prague.

Shary said RFE/RL rejected the "foreign agent" designation and charged that "freedom of speech is quickly being restricted in Russia," in part because of the law.

The same day as the forum, the business daily VTimes, which was designated a "foreign agent" last month, announced it will cease operations on June 12 because of "the risk of criminal prosecution of the publication's employees with the possibility of their incarceration."

The designation, the newspaper said in a statement on June 3, had also destroyed its business model and driven away advertisers and other partners.

When asked about the VTimes announcement, Zakharova said she was not informed about the matter, but added it sounded to her like "a purely financial matter."

Russia's so-called "foreign agent" legislation was adopted in 2012 and has been modified repeatedly. It requires nongovernmental organizations that receive foreign assistance and that the government deems to be engaged in political activity to be registered, to identify themselves as "foreign agents," and to submit to audits.

Later modifications targeted foreign-funded media.

In 2017, the Russian government placed RFE/RL's Russian Service on the list, along with six other RFE/RL Russian-language news services, and Current Time, a network run by RFE/RL in cooperation with VOA. The Russian Service of VOA was also added to the list.

At the end of 2020, the legislation was modified to allow the Russian government to include individuals, including foreign journalists, on its "foreign agents" list and to impose restrictions on them. Several RFE/RL contributors were placed on the list in December 2020.

The Russian state media monitor Roskomnadzor last year adopted rules requiring listed media to mark all written materials with a lengthy notice in large text, all radio materials with an audio statement, and all video materials with a 15-second text declaration.

RFE/RL rejects the "foreign agent" designation and has refused to comply with the rules, so the agency has prepared hundreds of complaints against RFE/RL's projects. When they go through the court system, the total fines levied could be more than $3 million.

RFE/RL has called the fines "a state-sponsored campaign of coercion and intimidation," while the U.S. State Department has described them as "intolerable." Human Rights Watch has described the foreign agent legislation as "restrictive" and intended "to demonize independent groups."

RFE/RL has filed a complaint about the matter with the European Court of Human Rights.

Zakharova repeated the Russian government's assertion that the creation of the register of "foreign agent" media in Russia was a response to a 2017 decision by the United States to compel RT to register under a 1938 law called the Foreign Agents Registration Act (FARA).

U.S. State Department spokeswoman Heather Nauert said at the time that FARA registration "is simply triggered when an entity or an individual engages in political activity."

"When the United States tells someone to register under a foreign-agent requirement, we don't impact or affect the ability of them to report news and information," Nauert said. "We just have them register. It's as simple as that."

Courtney Austrian, the U.S. charge d'affaires to the Permanent Council of the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), told the council in March that "there is no equivalence between U.S. FARA legislation and Russia's 'foreign agent' law."

"Russia uses its 'foreign agent' law to restrict, intimidate, prosecute, and shut down civil society organizations and independent media," Austrian said.

While RT distributes its programs freely in the United States on cable television, RFE/RL and VOA have no access to cable television in Russia.

RFE/RL once had distribution agreements with nearly 100 radio channels inside Russia, but had lost them all by 2012 following a campaign of pressure by the authorities.

The U.S. decision to compel RT to register under FARA came after a January 2017 U.S. intelligence finding that RT and Russia's Sputnik news agency spread disinformation as part of a Kremlin effort to influence the 2016 U.S. presidential election in favor of Republican candidate and eventual winner Donald Trump.

Moscow has denied any such effort.

Roskomnadzor announced another set of complaints against RFE/RL's projects in Russia on June 2.

"After freezing our bank accounts, the Kremlin is now attempting to fine our Moscow bureau out of existence," RFE/RL President Jamie Fly said in response.

"This concerted pressure on RFE/RL and other independent media in Russia is only hurting the Russian people by depriving them of information choice. We will redouble our efforts to provide objective news and information to our audiences across Russia despite these outrageous attacks on our operations."

RFE/RL is an editorially independent media company funded by a grant from the U.S. Congress through the U.S. Agency for Global Media. Each week, nearly 7 million people access RFE/RL's news portals in Russia.

Related

  • The Washington Post | Josh Rogin, "Biden should tell Putin to stop harassing U.S. news organizations in Russia" (June 15, 2021)
  • The Atlantic, "The Cost of Trump After Trump" (June 15, 2021)
  • NPR, "5 Things To Watch At The Biden-Putin Summit" (June 14, 2021)
  • American Purpose, "Defending Journalists against Gangsters" (June 14, 2021)
  • The Washington Post | Editorial: "Biden’s test in Europe: Drawing red lines with Putin and Erdogan" (June 12, 2021)
  • The Washington Post | Sen. Jim Risch: "Biden wants Russia’s cooperation. But Putin thrives on chaos." (June 11, 2021)
  • Newsweek | Ilan Berman, "Four Priorities For The Biden-Putin Summit" (June 10, 2021)
  • European Parliament | Resolution, "The listing of German NGOs as 'undesirable organisations' by Russia and the detention of Andrei Pivovarov" (June 10, 2021)
  • U.S. Mission to the OSCE, "On Shrinking Space for Civil Society in Russia" (June 10, 2021)
  • Novaya Gazeta, "«Эвакуация» «Свободы». 30 лет спустя" (June 8, 2021)
  • Voice of America, "Russia Using Foreign Agent Law to Attack Journalism, Media Say" (June 10, 2021)
  • Senate Foreign Relations Committee | Hearing: “U.S. Policy on Belarus” (June 8, 2021)
  • The Dispatch, "How Moscow Is Threatening Radio Free Europe and the Remnants of the Independent Press" (Jun 1, 2021)
  • Columbia Journalism Review | Joel Simon, "Repression and Reciprocity in Russia" (May 25, 2021)
  • The Washington Post editorial, "Russia’s attack on U.S. media has become a test case" (May 21, 2021)
  • The New York Times, Kremlin Escalates Fight With U.S.-Funded Journalists, Officials Say (May 20, 2021)
  • Axios World, "Radio Free Europe fights to continue operations in Russia" (May 20, 2021)
  • NPR, "Russia Cracks Down On U.S. Broadcaster RFE/RL" (May 15, 2021)
  • AP, "Russian bailiffs show up at US broadcaster’s office" (May 14, 2021)
  • Reuters, "Russia freezes Moscow bank accounts of U.S. broadcaster RFE/RL" (May 14, 2021)
  • Deutsche Welle, "Russia freezes bank accounts of US broadcaster RFE/RL" (May 15, 2021)
  • Moscow Times, "Moscow Bailiffs Visit RFE/RL Newsroom Over ‘Foreign Agent’ Fines" (May 14, 2021)
  • International Press Institute, "Media face financial ruin under Russian 'foreign agent' law" (May 10, 2021)
  • The Washington Post editorial, "The ominous lessons Putin is learning from Xi Jinping" (May 7, 2021)
  • The Guardian, "Kremlin bears down on Moscow bureau of US-funded radio station" (May 5, 2021)
  • The Washington Examiner, opinion by Ted Lipien on Russia's campaign against RFE/RL (May 3, 2021)
  • U.S. Secretary of State Antony Blinken mentions RFE/RL in World Press Freedom Day statement (May 2, 2021)
  • U.S. State Department spokesman on RFE/RL in Russia (Apr 29, 2021)
  • U.S. Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Apr 29, 2021)
  • The Washington Post editorial, on RFE/RL, Meduza and the "foreign agent" law (Apr 26, 2021)
  • The Power Vertical podcast - RFE/RL's Jamie Fly and Kiryl Sukhotski on "“Truth, Lies, And Foreign Agents: The Kremlin’s War On RFE/RL"
  • The Atlantic's Anne Applebaum on Putin's rationale for forcing RFE/RL out of Russia (Apr 22, 2021)
  • AP on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • Reuters on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • AFP on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • AlJazeera on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • Foreign Podicy podcast (FDD) - RFE/RL's Jamie Fly and Andrey Shary on "Putin vs. The Press" (Apr 10, 2021)
  • Reuters on Russia's pressure on RFE/RL (Apr 7, 2021)
  • AFP (via The Moscow Times) on Russia's pressure on RFE/RL (Apr 7, 2021)
  • U.S. Secretary of State Antony Blinken, following meeting with USAGM Acting CEO Kelu Chao, on RFE/RL in Russia (Apr 6, 2021)
  • U.S, Agency For Global Media, following meeting with Secretary of State Blinken, on RFE/RL in Russia (Apr 6, 2021)
  • The Washington Post writes about the "foreign agent" law and its impact on Russian NGO's and RFE/RL (Apr 3, 2021)
  • U.S. Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Mar 18, 2021)
  • EU Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Mar 18, 2021)
  • Reporters Without Borders on RFE/RL in Russia (Mar 16, 2021)
  • U.S. Senators on RFE/RL in Russia (Mar 12, 2021)
  • U.S. State Department spokesman on RFE/RL in Russia (Mar 3, 2021)
  • The Washington Post editorializes about RFE/RL in Russia (Feb 12, 2021)
  • The New York Times, "Russia Pushes U.S.-Funded News Outlet Toward Exit" (Jan 21, 2021)
  • U.S. Members of Congress on RFE/RL in Russia (Jan 21, 2021)​
  • Committee to Protect Journalists on RFE/RL and Russia's expanded "foreign agent" law (Jan 14, 2021)
XS
SM
MD
LG