Accessibility links

Breaking News

Russia Warns RFE/RL It May Face 'Restrictions'


The Russian Justice Ministry has warned Radio Free Europe/Radio Liberty that it may impose restrictions on some of the broadcaster's operations in Russia in response to what Moscow claims is pressure on Russian state-funded outlets in the United States.

The Russian Justice Ministry has warned Radio Free Europe/Radio Liberty that it may impose restrictions on some of the broadcaster's operations in Russia and Ukraine's annexed Crimea region in response to what Moscow claims is pressure on Russian state-funded outlets in the United States.

The ministry said in a letter dated October 9 that the operations of Current Time television, the Russian-language network run by RFE/RL in cooperation with Voice of America, fall under Article 2 of Russian law on NGOs and foreign agents, and that Russia therefore retains the right to impose restrictions on Current Time.

"The activity of your organization may be subjected to restrictions envisioned in the legislation of the Russian Federation," the statement, signed by ministry official Vladimir Titov, said.

RFE/RL's Russian Service, known as Radio Svoboda; Idel Realii, a Russian-language site run by the broadcaster's Tatar-Bashkir Service; and the Crimean Desk of RFE/RL's Ukrainian Service received similar letters.

"Current Time, Radio Svoboda, the Crimean Desk of the Ukrainian Service, and Idel Realii are journalistic organizations. We trust we will be able to continue our work," RFE/RL Vice President and Editor in Chief Nenad Pejic said in a statement in response to the letter.

U.S. law enforcement agencies have been looking into the operations of at least two Russian media outlets -- the satellite TV channel RT and the news website Sputnik.

Funded by the Russian government, RT was accused in a U.S. intelligence report of being one of the primary channels through which the Kremlin sought to influence the 2016 U.S. presidential election.

Since then, calls have grown in Washington to force RT and Sputnik to register under a 79-year-old law initially aimed at restricting Nazi propaganda. During the Soviet era, some Russian-language media, including the newspaper Pravda and the wire agency TASS, registered as foreign agents.

Last month, RT chief editor Margarita Simonyan said U.S. officials had ordered the channel to register under the foreign-agent law. The Justice Department has repeatedly declined to comment.

Related

  • The Washington Post | Josh Rogin, "Biden should tell Putin to stop harassing U.S. news organizations in Russia" (June 15, 2021)
  • The Atlantic, "The Cost of Trump After Trump" (June 15, 2021)
  • NPR, "5 Things To Watch At The Biden-Putin Summit" (June 14, 2021)
  • American Purpose, "Defending Journalists against Gangsters" (June 14, 2021)
  • The Washington Post | Editorial: "Biden’s test in Europe: Drawing red lines with Putin and Erdogan" (June 12, 2021)
  • The Washington Post | Sen. Jim Risch: "Biden wants Russia’s cooperation. But Putin thrives on chaos." (June 11, 2021)
  • Newsweek | Ilan Berman, "Four Priorities For The Biden-Putin Summit" (June 10, 2021)
  • European Parliament | Resolution, "The listing of German NGOs as 'undesirable organisations' by Russia and the detention of Andrei Pivovarov" (June 10, 2021)
  • U.S. Mission to the OSCE, "On Shrinking Space for Civil Society in Russia" (June 10, 2021)
  • Novaya Gazeta, "«Эвакуация» «Свободы». 30 лет спустя" (June 8, 2021)
  • Voice of America, "Russia Using Foreign Agent Law to Attack Journalism, Media Say" (June 10, 2021)
  • Senate Foreign Relations Committee | Hearing: “U.S. Policy on Belarus” (June 8, 2021)
  • The Dispatch, "How Moscow Is Threatening Radio Free Europe and the Remnants of the Independent Press" (Jun 1, 2021)
  • Columbia Journalism Review | Joel Simon, "Repression and Reciprocity in Russia" (May 25, 2021)
  • The Washington Post editorial, "Russia’s attack on U.S. media has become a test case" (May 21, 2021)
  • The New York Times, Kremlin Escalates Fight With U.S.-Funded Journalists, Officials Say (May 20, 2021)
  • Axios World, "Radio Free Europe fights to continue operations in Russia" (May 20, 2021)
  • NPR, "Russia Cracks Down On U.S. Broadcaster RFE/RL" (May 15, 2021)
  • AP, "Russian bailiffs show up at US broadcaster’s office" (May 14, 2021)
  • Reuters, "Russia freezes Moscow bank accounts of U.S. broadcaster RFE/RL" (May 14, 2021)
  • Deutsche Welle, "Russia freezes bank accounts of US broadcaster RFE/RL" (May 15, 2021)
  • Moscow Times, "Moscow Bailiffs Visit RFE/RL Newsroom Over ‘Foreign Agent’ Fines" (May 14, 2021)
  • International Press Institute, "Media face financial ruin under Russian 'foreign agent' law" (May 10, 2021)
  • The Washington Post editorial, "The ominous lessons Putin is learning from Xi Jinping" (May 7, 2021)
  • The Guardian, "Kremlin bears down on Moscow bureau of US-funded radio station" (May 5, 2021)
  • The Washington Examiner, opinion by Ted Lipien on Russia's campaign against RFE/RL (May 3, 2021)
  • U.S. Secretary of State Antony Blinken mentions RFE/RL in World Press Freedom Day statement (May 2, 2021)
  • U.S. State Department spokesman on RFE/RL in Russia (Apr 29, 2021)
  • U.S. Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Apr 29, 2021)
  • The Washington Post editorial, on RFE/RL, Meduza and the "foreign agent" law (Apr 26, 2021)
  • The Power Vertical podcast - RFE/RL's Jamie Fly and Kiryl Sukhotski on "“Truth, Lies, And Foreign Agents: The Kremlin’s War On RFE/RL"
  • The Atlantic's Anne Applebaum on Putin's rationale for forcing RFE/RL out of Russia (Apr 22, 2021)
  • AP on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • Reuters on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • AFP on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • AlJazeera on RFE/RL's petition for "interim measures" at the ECtHR (Apr 16, 2021)
  • Foreign Podicy podcast (FDD) - RFE/RL's Jamie Fly and Andrey Shary on "Putin vs. The Press" (Apr 10, 2021)
  • Reuters on Russia's pressure on RFE/RL (Apr 7, 2021)
  • AFP (via The Moscow Times) on Russia's pressure on RFE/RL (Apr 7, 2021)
  • U.S. Secretary of State Antony Blinken, following meeting with USAGM Acting CEO Kelu Chao, on RFE/RL in Russia (Apr 6, 2021)
  • U.S, Agency For Global Media, following meeting with Secretary of State Blinken, on RFE/RL in Russia (Apr 6, 2021)
  • The Washington Post writes about the "foreign agent" law and its impact on Russian NGO's and RFE/RL (Apr 3, 2021)
  • U.S. Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Mar 18, 2021)
  • EU Mission to OSCE on RFE/RL in Russia (Mar 18, 2021)
  • Reporters Without Borders on RFE/RL in Russia (Mar 16, 2021)
  • U.S. Senators on RFE/RL in Russia (Mar 12, 2021)
  • U.S. State Department spokesman on RFE/RL in Russia (Mar 3, 2021)
  • The Washington Post editorializes about RFE/RL in Russia (Feb 12, 2021)
  • The New York Times, "Russia Pushes U.S.-Funded News Outlet Toward Exit" (Jan 21, 2021)
  • U.S. Members of Congress on RFE/RL in Russia (Jan 21, 2021)​
  • Committee to Protect Journalists on RFE/RL and Russia's expanded "foreign agent" law (Jan 14, 2021)
XS
SM
MD
LG